De basis van een Vlotterik is een vrij te vormen drijver met een robuuste coating, een hardhouten constructie die de drijvers bijeenhoudt en een dek met afwerking naar wens. Wij verwerken alle materialen zelf. Door nauwe samenwerking met de klant/opdrachtgever kunnen wij de wensen optimaal afstemmen op de mogelijkheden van onze materialen, waardoor elke opdracht maatwerk is tegen een prijs van een standaard product.
Onze drijvers zijn gemaakt van EPS (piepschuim) waardoor de steiger onzinkbaar wordt. Het EPS wordt door ons met een computer op maat gesneden wordt. Daardoor krijgt het zijn bijzondere vorm wat ons ons in staat stelt om alle drijvers door Azobe balken 50x100mm eenvoudig en snel in te klemmen. Onze drijvers zijn licht in gewicht, stijf en slagvast. Door onze eigen fabricage kunnen we drijvers maken in allerlei lengtes, breedtes en hoogtes.
De speciale polyurea coating voorkomt dat er deeltjes in de natuur komen en beschermd het geheel tegen alle weersinvloeden. Polyurea is een 2 componenten polyurethaan coating die met een speciale machine wordt opgebracht en een grote verscheidenheid aan extreme toepassingen kent, o.a. vloeistofdichte vloeren, drink- of regenwaterbassins waterdicht maken, diverse coating toepassingen in de offshore, beschermen van staalconstructies etc.
Montage op locatie kan bestaan uit een op maat gemaakte oever/wal-verbinding. Met een slimme walverbinding kunnen we ook:
- kleine steigers stabiel maken.
- met een trap de steiger comfortabel en veilig toegankelijk maken.
- leuke accessoires toevoegen zoals bankje of stoelen.
Wij hebben diverse eigen accessoires om uw Vlotterik af te werken, o.a. fenders, aanmeerringen, laadpaal, LED verlichting en haag met waterplanten. Zie ook accessoires voor diverse opties voor veiligheid en comfort.
Afwerking: De meeste Vlotterik uitvoeringen werken we af met onbehandeld hardhout. Andere materialen zoals: Europees zachthout, gerecycled kunststof, composiet en bamboe zijn ook mogelijk. De verschillen tussen deze diverse afwerking zijn behalve prijs de tijd waarin groene aanslag ontstaat en krasvastheid (zichtbaarheid). Groene aanslag vindt op hout het snelst plaats op kunststoffen veelal niet. Wij kunnen het hout vooraf behandelen met nano-coating wat het groen worden en vergrijzen van hout flink vertraagd. De zijkanten van de steiger worden door ons afgewerkt met een zogenaamde rok plank.
Er is een Vlotterik voor elk budget. Voor uw eigen Vlotterik, compleet op maat gemaakt, bezorgt en op locatie deskundig vastgelegd, werken wij met diverse partners verdeeld over Nederland. Voor bouwbedrijven, hoveniers, klus bedrijf of handige ‘doehetzelver’ kunnen wij bouwpakketten aanbieden of enkel de drijvers op maat maken en leveren. Voor een bouwpakket worden behalve de drijvers ook alle houtdelen op maat gemaakt en wordt het compleet geleverd met alle benodigde montage middelen. Desgewenst kunnen wij het frame en rok om de drijvers voor monteren, waardoor uzelf enkel nog het dek hoeft te boren en schroeven. Wij leveren zowel in hardhout als ook in Douglas hout. Enige handigheid en goed gereedschap is gewenst.
Wij zijn met een 100% kunststoffen steiger in ontwikkeling die nagenoeg onderhoudsvrij is. Binnenkort meer hier over.
Kano of kajak steiger: Standaard staat de Vlotterik ca. 25cm boven het water. In overleg zijn andere hoogste mogelijk. Zie ook onze praktijk voorbeelden in Stadskanaal en Capelle aan den IJssel.
Drijvende aanlegsteiger: Een drijvende aanlegsteiger heeft het voordeel dat op- en afstap van/naar boot altijd hetzelfde is ongeacht de waterstand. Er zijn diverse vormen van aanlegsteiger mogelijk, zie onze selectie van projecten met foto’s ter inspiratie. Kleinste steiger tot nu toe is vingersteiger van 5×0.5m en grootste tot nu toe is 96×1,6m.
Bootsteiger: We hebben enkele steiger oplossingen waarbij voor de winter de boot op de steiger getrokken wordt. Voorkomt winterstalling en de boot blijft in de buurt voor onderhoud.
Zwem of speel steiger: Hierbij gebruiken wij hout wat vrijwel niet splinter. Ook volledig kunststof afwerking of zelfs een comfortabel zachtschuim afwerking is mogelijk. Informeer naar deze nieuwe mogelijkheden.
Terras: diverse projecten zijn gerealiseerd waarbij de Vlotterik de tuin vergoot. Grootste terras gebouwd tot nu toe is 5x4m met diverse opties: zwembadtrap, buitenboord motor montage, kantelsysteem voor kunststof boot en fender voor aanmeren van boot.
Onderhoud: Onze drijvers vragen geen onderhoud. Een keer de zijkant schoonmaken met een borstel is voldoende. Het dek-materiaal ligt ruim vrij van de drijvers, waardoor er voldoende ventilatie plaatsvindt. Bovenkant van de drijvers spoelt schoon door een flinke regenbui of wat emmers water. Tip: Hout met groene aanslag behandelen met soda en niet met hogedrukreiniger! Soda oplossing wat dik maken, zoals behangplaksel, en aanbrengen met handveger. Ruime tijd wachten en afspoelen met emmers water.
Doordat wij alle materialen zelf verwerken en door goede samenwerking met onze leveranciers & partners kunnen we snel en efficiënt elke Vlotterik prijsgunstig op maat maken met een hoge kwaliteit. Vrijwel elke Vlotterik is binnen 4 weken te leveren.